OBSŁUGA JACHTÓW
OBSŁUGA JACHTÓW
Interjacht – Składanie i stawianie masztu
Większość jachtów przeznaczonych do czarteru jest wyposażona w patent do składania i stawania masztu typu „bramka” co w znacznym stopniu ułatwia zadanie.
- przed opuszczeniem masztu należy sprawdzić, czy z położonym masztem będziemy w stanie manewrować jachtem – nie zaleca się opuszczania masztu w portach i miejscach cumowania innych jachtów. Należy zwracać szczególną uwagę, aby podczas manewrowania z położonym masztem nie doszło do kolizji z inną jednostką lub przeszkodą.
- zamknij wszystkie luki pokładowe na jachcie
- zroluj fok oraz zrzuć grot i zapnij go w pokrowcu ”lazy jack”,
- wypnij z likszpary masztu wszystkie pełzacze grota,
- wypnij bom, a przed jego odpięciem pamiętaj o tym, aby poluzować linki ”lazy jacka”. W przeciwnym razie ciężar bomu z żaglem może spowodować wyrywanie remizek w pokrowcu ”lazy jacka”,
- rozmieść załogę w taki sposób, aby jacht był stabilny (nie kołysał się na boki) oraz tak, aby nikt z załogi nie przebywał bezpośrednio pod masztem,
- przygotuj fał talii bramki, by w trakcie opuszczania masztu nie był splątany,
- kontrolując (trzymając napięty lub zaknagowany) fał wypnij przetyczkę z talii bramki,
- rozpocznij płynnie opuszczać maszt luzując talię, nie dopuść do tego, aby uderzył on w podporę masztu,
- po położeniu masztu naciągnij fał tak, aby sztywny sztag nie zwisał swobodnie. Nie wolno chwytać się sztywnego sztagu, a szczególnie gdy maszt jest położony. Sztywny sztag jest wykonany z profilu aluminiowego i może on zostać skrzywiony.
- należy sprawdzić czy całe olinowanie znajduje się na jachcie i jest właściwie zabezpieczone. Bardzo często bywa, że achtersztag i inne olinowanie ląduje w wodzie, a następnie w śrubie silnika lub na knadze innego jachtu czy też na kei.
- przed postawieniem masztu należy sprawdzić stan olinowania stałego, w tym przede wszystkim przetyczki, zawleczki i ściągaczy (czy są skontrowane),
- sprawdzamy czy szoty lub inne fały nie znajdują się pod piętą masztu
- stawiamy maszt poprzez wybieranie fału. Maszt powinien podnosić się płynnie bez stawiania większego oporu. Gdy na takowy napotkamy należy zaprzestać podnoszenia masztu i sprawdzić czy olinowanie masztu nie zaczepiło się o osprzęt pokładowy (okucia, knagi, rumpel, pantograf, itp.),
- po postawieniu masztu zabezpieczamy go przez włożenie przetyczki w talii bramki.
W przypadku, gdy nie możemy dociągnąć masztu do pozycji, w której będziemy mogli założyć przetyczkę należy poluzować achtersztag.