Silnik zaburtowy obsługa
Obsługa silników zaburtowych na jachtach
Paliwo do silników:
- Do większości silników dwusuwowych przy czarterowanych jachtów stosujemy mieszankę paliwową benzyny bezołowiowej (najczęściej PB95) z olejem w stosunku 100/1. W starszych modelach silników proporcja ta może być inna, np. 50/1. Zalecane jest stosowanie olejów posiadających specyfikację TCW-3.
- Do silników czterosuwowych stosujemy czystą benzynę bezołowiową PB95, bez dodatku oleju.
Uruchomienie silnika:
- założyć ”zrywkę” pod przycisk stop (zazwyczaj czerwony przycisk),
- odkręcić odpowietrznik na korku zbiornika paliwa oraz kranik (w przypadku silników ze zbiornikiem zewnętrznym dodatkowo należy za pomocą ręcznej pompki zamieszczonej na linii paliwowej wtłoczyć paliwo do silnika),
- włączyć ssanie (można to pominąć przy rozgrzanym silniku),
- ustawić manetkę gazu na pozycji startowej (zawsze jest ona zaznaczona na manetce lub dźwigni zmiany gazu),
- sprawdzić położenie dźwigni zmiany biegów, powinna być ustawiona w pozycji neutralnej ”na luzie”,
- opuścić silnik do wody – Uwaga: zapalenie silnika uniesionego nad powierzchnią wody może doprowadzić do uszkodzenia i zatarcia silnika.
- wyciągnąć delikatnie linkę ręcznego rozruchu do momentu wyczuwalnego oporu. Następnie gwałtownym szarpnięciem uruchomić silnik.
- po uruchomieniu silnika wyłączamy ssanie i zmniejszamy obroty silnika.
Praktyczna rada – z reguły przy silnikach dwusuwowych tylko pierwsze pociągnięcie robimy z włączonym ssaniem, a następne już z wyłączonym (by nie zalać silnika). - Uwaga: po uruchomieniu sprawdzamy czy z silnika wydobywa się woda z układu chłodzącego przez kontrolny wylot (strużka wody wypływająca z górnej części silnika). Jeżeli silnik nie ma chłodzenia natychmiast należy go wyłączyć – grozi zatarciem.
- silnik gasimy na biegu jałowym za pomocą naciśnięcia wyłącznika stop lub przez wyjęcie tzw. ”zrywki”.
- po zgaszeniu silnika podnosimy go do góry (wyjmujemy z wody) oraz zakręcamy kranik i odpowietrznik.
Pozostałe informacje o szczegółach obsługi i „upodobaniach” poszczególnych modeli silników z pewnością otrzymacie Państwo od osoby wydającej jacht.
Pływając na silniku pamiętaj o…
Bieg do przodu lub do tyłu wrzucamy zawsze na wolnych obrotach. Zawsze przed zmianą biegu należy zmniejszyć obroty silnika do minimum, na chwilę wrzucić bieg jałowy ”na luz”, a następnie po chwili przerwy wrzucić kolejny bieg do przodu lub do tyłu,
Podczas manewrowania szczególnie w portach staramy się nie używać gazu. Z reguły moc silników jest tak dobrana do poszczególnych jachtów, że po wrzuceniu biegu bez dodawania gazu jacht porusza się z prędkością zapewniającą skuteczne manewrowanie. Tylko prędkość tą osiąga po chwili bezwładności jachtu, co powoduje, że nie wprawieni i niecierpliwi żeglarze dodają gazu, co często jest zgubne, bo po chwili jacht osiąga taką prędkość, że trudno jest go zatrzymać (inercja jachtu), a szczególnie w porcie.
Przy manewrach w portach pomocne jest sterowanie silnikiem – po poluzowaniu śruby stabilizującej kolumnę silnika. Przeważnie jest to śruba w kształcie motylka na kolumnie silnika.
W czasie pracy silnika trzeba uważać, aby obracająca się śruba nie uderzała w przeszkody podwodne lub w płetwę sterową. Aby uniknąć zniszczenia płetwy sterowej podczas pływania na silniku staramy się, aby płetwa była opuszczona całkowicie (ustawiona do pionu).
Dość często mało doświadczonym żeglarzom zdarza się zapomnieć o roli miecza. Najczęściej ma to miejsce w pierwszym dniu rejsu przy wypływaniu z portu na silniku. Trzeba pamiętać, że jacht aby był sterowny (również płynąc na silniku) o ile warunki na to pozwalają musi mieć opuszczony miecz (przynajmniej w części).